Tämän kirjoituksen lähetin Satakunnan kansa- ja Merikarvialehteen, saa
nähdä julkaisevatko taikka millaisena versioa julkaisevat..
(julkaistiiin kokonaisuudessaan, vain otsikkoa muokattiin toimituksessa)
-------------------------
Jos
ihmiseltä menisi jalka poikki, sitä hoidettaisiin ja kuntoutettaisiin
hyvin julkisen terveydenhuollon puolella muutama vuosi, ihminen pääsisi
takaisin töihin ja kaikki olisi hyvin. Sitten eräänä päivänä tuolta
samaiselta ihmiseltä menisi käsi poikki ja hän menisi terveydenhuollon
huomaan luottavaisena että nytkin käy varmasti hyvin, mutta lääkärille
mennessään lääkäri selaisi papereita koneeltaan ja ihan pokkana sanoisi:
"kyllä täällä on teistä dokumenttia jo aika lailla - ja kyllähän teidän
jalkaanne on täällä hoidettu ja tutkittu eikös vain?" Ihminen joutuisi
lähtemään kotiin katkenneen käden kanssa sillä jalkaa oli jo hoidettu..
Tämä
esimerkki tuntuu aika uskomattomalta mutta näin käytännössä ehkä voisi
käydä - pitkäaikaissairaalle ei ainakaan saa koskaan tapahtua mitään
akuuttia muutosta tai uutta vaivaa ainakaan tulla sillä vastaukset
kuuluvat: "Teillähän on lääkkeet jo kotona, ottakaa niitä" tai "miksi
ihmeessä Te tänne lääkäriin tulette! Täällä on jo niin paljon
dokumenttia teistä ettei teitä voi hoitaa täällä"
Tai sitten annetaan
täyteen kohtaukseen tarkkailussa lääke jonka jo aivan varmasti
tiedetään ettei voi mitenkään vaikuttaa ja kaiken päälle haluttaisiin
jättää seurantaan terveyskeskuksen sairaalaan jossa ei ole edes
lääkäriä.
Näin on käynyt mutta onneksi pääsin tuollaisen tapauksen
aikaan keskussairaalaan Poriin Noormarkusta kun selitin lääkärille etten
"kuolemanhuoneisiin" voisi jäädä Noormarkkuun, sillä edellisellä
kerralla kun jäin, näin sellaista saattohoitoa jollaista en olisi
osannut edes kuvitella olevan olemassakaan neljän hengen huoneessa jossa
viisi sairasta ihmistä ja kun elämä huonetoverista pakeni, hoitajien
käytäntöä joka ei vainajaa ainakaan kunnioittanut lainkaan.
Tuttavani
luulivat aprillipilaksi kun laitoin aamulla viestiä: "olipa yö, kauheat
kivut, ei lääkäriä vieläkään, yksi valitti koko yön, kaksi nukkui ja
yksi kuoli".
Tuosta tapauksesta olen tehnyt valituksen jo ja laitoin
ministeriöön Risikollekin samat tekstit menemään jotta saa lukea miten
asiat täällä maaseudulla oikein hoidetaan.
Mutta palataan tarinaan,
kun ambulanssikyyti kohti keskussairaalaa tuli kolmen tunnin yksinäni
ensiapuhuoneessa kohtauksessa odottelun jälkeen, minut otettiin vihdoin
huomioon.
Ensimmäinen ihminen joka oli huomaavainen ja otti
kohtaukseni tosissaan oli ambulanssin henkilökuntaa ja ainut joka jäi
Noormarkusta positiivisesti mieleen oli taksikuski joka minut toi
ensiapuun (hälytyskeskuksesta pyydettiin taksi soittamaan jos sillä
pääsisi nopeammin sillä ambulanssit olivat juuri sillä hetkellä liian
kaukana ja Merikarvialle pyydettiin menemään, tosin Merikarvialla oli
laboratorionhoitaja vain vastassa joka ihmetteli miksei Noormakkuun
menty kun lääkäriäkään ei enää Merikarvialla..).
Keskussairaalassa
oli nopeaa toimintaa, olin heti tiputuksessa ja suonensisäiset lääkkeet
pelissä mukana - ja kohtaus alkoi helpottamaan niin paljon että
kotiuduin samana yönä.
Noormarkkuun olisi alunperin pitänyt tosiaan jäädä tarkkailuun - en olisi varmaan aamua nähnytkään enää.
Mistä
tällainen välinpitämättömyys ja piittaamattomuus ihmisiin on oikein
tullut? Ei oteta sairasta elävää ihmistä tosissaan ja kuolluttakin
siivoillaan pois kuin roskia lattialta.
Jos olisi käynyt vain kerran
kohdalleni negatiivisia tuulahduksia, en isommin olisi välittänyt mutta
kun niitä aivan myrskyn tai kahdenkin verran yhden ihmisen kohdalle osuu
niin herää kysymys että onko tämä kaikki ihan oikeasti seutukunnan tapa
hoitaa asioita?
Matkan varrella on toki positiivisiakin asioita
eteen tullut, mm. potilasasiamiehen kanssa on ollut erittäin rakentavaa
ja miellyttävää asioida.
----------------------------------------------
lähetin tämän tekstin Satakunnan Kansa -lehteen, otsikko oli
erilainen ku lehdessä muuttivat terveyden "huoltoa"? -otskikon
paremmaksi.
...sitten tuli vastauskommenttia seuraavaan lehteen osastonhoitajalta ja siihen vielä vastasin:
----------------------
jatkoa yhden sortin terveydenhuoltoon /SK22.5.2010
Toivoin
että kaikki olisi ollut satua mitä edelliseen kirjoitukseeni kirjoitin
mutta kyllä kaikki on ihan totta enkä muutoin olisi asioista edes
kirjoittanut. Osastonhoitaja Hanna Ranta-Viitanen tosin väitti tekstiäni
asiattomaksi (SK 23.5.)mutta sanon että asia tekstin aiheena on
asiattomasta kohtelusta alkunsa saanut. Teksti sinällään ei liene ollut
asiaton vaan tosiasiaa ja niin kauniisti sanottua kuin vain kokemistani
asioista voi kertoa, voin toki alkaa kirjoittamaan vieläkin terävämmällä
kynällä - tai sanoisinko paremmalla näppäimistöllä, mutta en aio
polttaa itseäni loppuun tämän asian kanssa kuitenkaan vaikka olisihan se
kätevää - silloin ei tarvitsisi terveydenhuollon puolella enää edes
miettiä mikähän silläkin rouvalla oikeasti on vaivana.. .
Kirjoitus
SK 22.5.2010 ei siis ollut pelkkä mielipide, se oli oikeassa elämässä
tapahtuneiden tosiasioiden muistiin kirjoittamista - tosin
muistiinpanovälineen eli julkisen median valitsin piironginlaatikon
sijasta siksi koska uskon ja tiedän etten ole yksinäni samankaltaisten
kokemusten kanssa. Toivon totisesti että kokemukseni Noormarkussa oli
ainutkertainen, yksittäinen, vaikka kohdalleni huonoja kokemuksa
sattuikin kahdesti kuukauden sisällä, ja koko kuukausi oli yhtä
painajaista joka jatkuu kipujen takia vieläkin.
Kokemaani en missään nimessä haluaisi kenenkään muun joutuvan koskaan kokemaan.
En
halua tuottaa työntekijöille mielipahaa mutta he jotka itsensä
tunnistavat, ovatpa sitten johtavammassa asemassa kuin toiset tai
eivät..voivat vapaasti mennä hieman itseensä ja miettiä miten
asiakaspalvelun lisäksi ihmisen huomioon ottaminen ihmisenä onnistuisi -
myös työtoverit luokittelen ihmisiksi jotka tarvitsevat kunnioitusta
jaksaakseen työssään, ei siihen stakesin taulukot pelkästään vaikuta
vaikka oivallisia mittareita nekin oikein käytettynä ovat..
Hoitajia
ja lääkäreitä on totisesti joukossa mukavia, hyviä, asiallisia, työnsä
empatialla ja taidolla hoitavia mutta on sääli heitä kohtaan että osa
porukasta saa aikaan minun ja monen muun kokemia asiattomia tapahtumia
ja kokonaisen hoitopaikan maine kääntyy hiljalleen itseään vastaan,
surullista jos johtavassa asemassa olevien korviin ei aiemmin ole
kuulunut epäkohtia koska niitä on kuulemieni tarinoiden perusteella
ollut jo kauan, toisaalta sairas rai tervekin ihminen helposti jättää
huonon kohtelun esiin tuomisen tekemättä ajatellen "tämä taisi olla vain
osaston huono päivä" ja näin epäkohtia ei osata korjatakaan, toisaalta,
ei monikaan välitä kirjoittaa huonoista kokemuksistaan risuja ja
ruusuja -laatikoihin tai asiakastyytyväisyystutkimuksiin silmätikuksi
joutumisen pelosta, kiitoksista harvemmin kiukutellaan mutta epäkohdasta
puhuessa joutuukin itse hyökkäyksen kohteeksi, lopulta saa jo ymmärtää
että vika olikin potilaassa itsessään sillä potilaathan ovat aina
hankalia jos ovat sairaita joidenkin mielestä?..
--------------------------------------------------
Hoitomaailmassa on paljon mätäpaiseita.Ihan koko valtakunnassa.On todella säälittävää, että pahimmillaan ihminen menettää Ihmisarvonsa sairastuessaan.Hänestä tulee paketti.Siinä vaiheessa kaikki muut tietävät, miltä sinusta oikeasti tuntuu, miten sinua tulee kohdella.Sinulla ei näytä enää olevan tunteita, ei korvia eikä mielipiteitä.
VastaaPoistaAsiakaslähtöisyys on kaunis sana.
Se sana pitäisi kirjoittaa isolla hoitotilojen seinille, sillä sitä opiskellaan. Sitä ei vain enää toteuteta useinkaan työelämässä.
Hoitajia on liian vähän, se on fakta.Uskon, että hyvin moni hoitaja on uupunut taakkansa alle.Siinä tilassa ei voi myöntää, ettei jaksa.Kun tahti kiihtyy, oma jaksaminen unohtuu.Siinä tahdissa asiakkaan/potilaan/hoidettavan oman elämän hallinta, asiakaslähtöisyys on vauhdin pysäyttävä vaatimus.On helpompi juosta kuin pysähtyä.
Mikä meidät pysäyttäisi kuulemaan toisiamme?
Hoitajalla on aluksi periaatteita ja toivottavasti niitä on jatkossakin.On vain usein erittäin vaativaa noudattaa omia periaatteitaan,kun työpaikka onkin jotain painajaismaista, tappotahtia.Vain suulaimmilla on mielipiteet,jotka jyräävät.Vain suulain on oikeassa.Muut matelevat,että jaksaisivat taas tämänkin päivän.
Ihmisen arvo.
Ehkä se hoidettavan ihmisarvo paranisi, kun hoitajakin saisi takaisin ihmisarvonsa työpaikallaan? "Osaston huono päivä"-kommentti voi näyttää siltä, että pidetään työkaverin puolta, vaan se ei todella sitä ole.Monella työntekijällä on joka päivä huono päivä.Se tarkoittaa sitä, että hoidettavalla on joka päivä huono päivä.
Olemme toistemme peilejä.
Niinpä, liian paljon työtä yhtä hoitajaa kohden, sehän usein on syynä siihen tappotahtiin jolloin unohtuu parhaimmaltakin hoitajalta omat periaatteet. On pakko jostain laistaa että saa edes jotain tehtyä valmiiksi asti kun henkilökuntaa vähennetään kuitenkin tasaista tahtia mutta työtehtävät asiakasmäärien kasvaessa lisääntyvät.
VastaaPoista