Tämän kirjoituksen lähetin Satakunnan kansa- ja Merikarvialehteen, saa 
nähdä julkaisevatko taikka millaisena versioa julkaisevat..
(julkaistiiin kokonaisuudessaan, vain otsikkoa muokattiin toimituksessa) 
-------------------------
Jos
 ihmiseltä menisi jalka poikki, sitä hoidettaisiin ja kuntoutettaisiin 
hyvin julkisen terveydenhuollon puolella muutama vuosi, ihminen pääsisi 
takaisin töihin ja kaikki olisi hyvin. Sitten eräänä päivänä tuolta 
samaiselta ihmiseltä menisi käsi poikki ja hän menisi terveydenhuollon 
huomaan luottavaisena että nytkin käy varmasti hyvin, mutta lääkärille 
mennessään lääkäri selaisi papereita koneeltaan ja ihan pokkana sanoisi:
 "kyllä täällä on teistä dokumenttia jo aika lailla - ja kyllähän teidän
 jalkaanne on täällä hoidettu ja tutkittu eikös vain?" Ihminen joutuisi 
lähtemään kotiin katkenneen käden kanssa sillä jalkaa oli jo hoidettu..
Tämä
 esimerkki tuntuu aika uskomattomalta mutta näin käytännössä ehkä voisi 
käydä - pitkäaikaissairaalle ei ainakaan saa koskaan tapahtua mitään 
akuuttia muutosta tai uutta vaivaa ainakaan tulla sillä vastaukset 
kuuluvat: "Teillähän on lääkkeet jo kotona, ottakaa niitä" tai "miksi 
ihmeessä Te tänne lääkäriin tulette! Täällä on jo niin paljon 
dokumenttia teistä ettei teitä voi hoitaa täällä"
Tai sitten annetaan
 täyteen kohtaukseen tarkkailussa lääke jonka jo aivan varmasti 
tiedetään ettei voi mitenkään vaikuttaa ja kaiken päälle haluttaisiin 
jättää seurantaan terveyskeskuksen sairaalaan jossa ei ole edes 
lääkäriä.
Näin on käynyt mutta onneksi pääsin tuollaisen tapauksen 
aikaan keskussairaalaan Poriin Noormarkusta kun selitin lääkärille etten
 "kuolemanhuoneisiin" voisi jäädä Noormarkkuun, sillä edellisellä 
kerralla kun jäin, näin sellaista saattohoitoa jollaista en olisi 
osannut edes kuvitella olevan olemassakaan neljän hengen huoneessa jossa
 viisi sairasta ihmistä ja kun elämä huonetoverista pakeni, hoitajien 
käytäntöä joka ei vainajaa ainakaan kunnioittanut lainkaan.
Tuttavani
 luulivat aprillipilaksi kun laitoin aamulla viestiä: "olipa yö, kauheat
 kivut, ei lääkäriä vieläkään, yksi valitti koko yön, kaksi nukkui ja 
yksi kuoli".
Tuosta tapauksesta olen tehnyt valituksen jo ja laitoin 
ministeriöön Risikollekin samat tekstit menemään jotta saa lukea miten 
asiat täällä maaseudulla oikein hoidetaan.
Mutta palataan tarinaan, 
kun ambulanssikyyti kohti keskussairaalaa tuli kolmen tunnin yksinäni 
ensiapuhuoneessa kohtauksessa odottelun jälkeen, minut otettiin vihdoin 
huomioon.
Ensimmäinen ihminen joka oli huomaavainen ja otti 
kohtaukseni tosissaan oli ambulanssin henkilökuntaa ja ainut joka jäi 
Noormarkusta positiivisesti mieleen oli taksikuski joka minut toi 
ensiapuun (hälytyskeskuksesta pyydettiin taksi soittamaan jos sillä 
pääsisi nopeammin sillä ambulanssit olivat juuri sillä hetkellä liian 
kaukana ja Merikarvialle pyydettiin menemään, tosin Merikarvialla oli 
laboratorionhoitaja vain vastassa joka ihmetteli miksei Noormakkuun 
menty kun lääkäriäkään ei enää Merikarvialla..).
Keskussairaalassa 
oli nopeaa toimintaa, olin heti tiputuksessa ja suonensisäiset lääkkeet 
pelissä mukana - ja kohtaus alkoi helpottamaan niin paljon että 
kotiuduin samana yönä.
Noormarkkuun olisi alunperin pitänyt tosiaan jäädä tarkkailuun - en olisi varmaan aamua nähnytkään enää.
Mistä
 tällainen välinpitämättömyys ja piittaamattomuus ihmisiin on oikein 
tullut? Ei oteta sairasta elävää ihmistä tosissaan ja kuolluttakin 
siivoillaan pois kuin roskia lattialta.
Jos olisi käynyt vain kerran 
kohdalleni negatiivisia tuulahduksia, en isommin olisi välittänyt mutta 
kun niitä aivan myrskyn tai kahdenkin verran yhden ihmisen kohdalle osuu
 niin herää kysymys että onko tämä kaikki ihan oikeasti seutukunnan tapa
 hoitaa asioita?
Matkan varrella on toki positiivisiakin asioita 
eteen tullut, mm. potilasasiamiehen kanssa on ollut erittäin rakentavaa 
ja miellyttävää asioida.
 ----------------------------------------------
 lähetin  tämän tekstin Satakunnan Kansa -lehteen, otsikko oli 
erilainen ku lehdessä muuttivat  terveyden "huoltoa"? -otskikon 
paremmaksi.
...sitten tuli vastauskommenttia seuraavaan lehteen  osastonhoitajalta ja siihen vielä vastasin:
----------------------
jatkoa yhden sortin terveydenhuoltoon /SK22.5.2010
Toivoin
 että kaikki olisi ollut satua mitä edelliseen kirjoitukseeni kirjoitin 
mutta kyllä kaikki on ihan totta enkä muutoin olisi asioista edes 
kirjoittanut. Osastonhoitaja Hanna Ranta-Viitanen tosin väitti tekstiäni
 asiattomaksi (SK 23.5.)mutta sanon että asia tekstin aiheena on 
asiattomasta kohtelusta alkunsa saanut. Teksti sinällään ei liene ollut 
asiaton vaan tosiasiaa ja niin kauniisti sanottua kuin vain kokemistani 
asioista voi kertoa, voin toki alkaa kirjoittamaan vieläkin terävämmällä
 kynällä - tai sanoisinko paremmalla näppäimistöllä, mutta en aio 
polttaa itseäni loppuun tämän asian kanssa kuitenkaan vaikka olisihan se
 kätevää - silloin ei tarvitsisi terveydenhuollon puolella enää edes 
miettiä mikähän silläkin rouvalla oikeasti on vaivana.. .
Kirjoitus 
SK 22.5.2010 ei siis ollut pelkkä mielipide, se oli oikeassa elämässä 
tapahtuneiden tosiasioiden muistiin kirjoittamista - tosin 
muistiinpanovälineen eli julkisen median valitsin piironginlaatikon 
sijasta siksi koska uskon ja tiedän etten ole yksinäni samankaltaisten 
kokemusten kanssa. Toivon totisesti että kokemukseni Noormarkussa oli 
ainutkertainen, yksittäinen, vaikka kohdalleni huonoja kokemuksa 
sattuikin kahdesti kuukauden sisällä, ja koko kuukausi oli yhtä 
painajaista joka jatkuu kipujen takia vieläkin.
Kokemaani en missään nimessä haluaisi kenenkään muun joutuvan koskaan kokemaan.
En
 halua tuottaa työntekijöille mielipahaa mutta he jotka itsensä 
tunnistavat, ovatpa sitten johtavammassa asemassa kuin toiset tai 
eivät..voivat vapaasti mennä hieman itseensä ja miettiä miten 
asiakaspalvelun lisäksi ihmisen huomioon ottaminen ihmisenä onnistuisi -
 myös työtoverit luokittelen ihmisiksi jotka tarvitsevat kunnioitusta 
jaksaakseen työssään, ei siihen stakesin taulukot pelkästään vaikuta 
vaikka oivallisia mittareita nekin oikein käytettynä ovat..
Hoitajia 
ja lääkäreitä on totisesti joukossa mukavia, hyviä, asiallisia, työnsä 
empatialla ja taidolla hoitavia mutta on sääli heitä kohtaan että osa 
porukasta saa aikaan minun ja monen muun kokemia asiattomia tapahtumia 
ja kokonaisen hoitopaikan maine kääntyy hiljalleen itseään vastaan, 
surullista jos johtavassa asemassa olevien korviin ei aiemmin ole 
kuulunut epäkohtia koska niitä on kuulemieni tarinoiden perusteella 
ollut jo kauan, toisaalta sairas rai tervekin ihminen helposti jättää 
huonon kohtelun esiin tuomisen tekemättä ajatellen "tämä taisi olla vain
 osaston huono päivä" ja näin epäkohtia ei osata korjatakaan, toisaalta,
 ei monikaan välitä kirjoittaa huonoista kokemuksistaan risuja ja 
ruusuja -laatikoihin tai asiakastyytyväisyystutkimuksiin silmätikuksi 
joutumisen pelosta, kiitoksista harvemmin kiukutellaan mutta epäkohdasta
 puhuessa joutuukin itse hyökkäyksen kohteeksi, lopulta saa jo ymmärtää 
että vika olikin potilaassa itsessään sillä potilaathan ovat aina 
hankalia jos ovat sairaita joidenkin mielestä?..
-------------------------------------------------- 
Hoitomaailmassa on paljon mätäpaiseita.Ihan koko valtakunnassa.On todella säälittävää, että pahimmillaan ihminen menettää Ihmisarvonsa sairastuessaan.Hänestä tulee paketti.Siinä vaiheessa kaikki muut tietävät, miltä sinusta oikeasti tuntuu, miten sinua tulee kohdella.Sinulla ei näytä enää olevan tunteita, ei korvia eikä mielipiteitä.
VastaaPoistaAsiakaslähtöisyys on kaunis sana.
Se sana pitäisi kirjoittaa isolla hoitotilojen seinille, sillä sitä opiskellaan. Sitä ei vain enää toteuteta useinkaan työelämässä.
Hoitajia on liian vähän, se on fakta.Uskon, että hyvin moni hoitaja on uupunut taakkansa alle.Siinä tilassa ei voi myöntää, ettei jaksa.Kun tahti kiihtyy, oma jaksaminen unohtuu.Siinä tahdissa asiakkaan/potilaan/hoidettavan oman elämän hallinta, asiakaslähtöisyys on vauhdin pysäyttävä vaatimus.On helpompi juosta kuin pysähtyä.
Mikä meidät pysäyttäisi kuulemaan toisiamme?
Hoitajalla on aluksi periaatteita ja toivottavasti niitä on jatkossakin.On vain usein erittäin vaativaa noudattaa omia periaatteitaan,kun työpaikka onkin jotain painajaismaista, tappotahtia.Vain suulaimmilla on mielipiteet,jotka jyräävät.Vain suulain on oikeassa.Muut matelevat,että jaksaisivat taas tämänkin päivän.
Ihmisen arvo.
Ehkä se hoidettavan ihmisarvo paranisi, kun hoitajakin saisi takaisin ihmisarvonsa työpaikallaan? "Osaston huono päivä"-kommentti voi näyttää siltä, että pidetään työkaverin puolta, vaan se ei todella sitä ole.Monella työntekijällä on joka päivä huono päivä.Se tarkoittaa sitä, että hoidettavalla on joka päivä huono päivä.
Olemme toistemme peilejä.
Niinpä, liian paljon työtä yhtä hoitajaa kohden, sehän usein on syynä siihen tappotahtiin jolloin unohtuu parhaimmaltakin hoitajalta omat periaatteet. On pakko jostain laistaa että saa edes jotain tehtyä valmiiksi asti kun henkilökuntaa vähennetään kuitenkin tasaista tahtia mutta työtehtävät asiakasmäärien kasvaessa lisääntyvät.
VastaaPoista